HONG KONG: EEN INTRODUCTIE

Wanneer ik op reis ga vind ik de voorbereiding bijna net zo leuk als de reis an sich. Hoewel ik er niet van houd om mijn vakantie te plannen, ik boek meestal alleen een ticket en verder zie ik wel weer als ik aangekomen ben, vind ik het wel heel erg leuk om wat vooronderzoek te doen: geschiedenis, ontstaan, de keuken, cultuur en plaatselijke gebruiken.
Je begrijpt dat ik, toen ik wist dat ik naar Hong Kong ging verhuizen, alles maar dan ook álles te weten wilde komen over deze speciale regio binnen China. Bij deze een beknopte samenvatting:

hong-kong-534716_1280

Het Hong Kong dat we vandaag de dag kennen is een Speciale Administratieve Regio (SAR) binnen de Volksrepubliek van China. Dit houdt in dat Hong Kong zijn eigen economische systeem hanteert en politiek autonoom is maar officieel wel toebehoort aan China (zo hebben ze bijvoorbeeld geen eigen defensie). In de praktijk komt het neer op een status aparte. Dit wordt het idee van ‘één land, twee systemen’ genoemd. De demonstraties die afgelopen jaar in het nieuws waren hebben te maken met deze politieke autonomie. Hier in Hong Kong vinden ze dat China teveel de macht in handen houdt. Zo kunnen de mensen hier wel degelijk stemmen maar dan alleen op politieke figuren die door China zijn goedgekeurd en/of aangedragen.

Voordat Hong Kong (wat ‘geurige haven’ betekent) een speciale regio binnen China werd is het van 1842 tot 1997 een Engelse kolonie geweest. Op 1 julie 1997 droeg het Verenigd Koninkrijk Hong Kong over aan China. Dat Hong Kong een Engelse kolonie is geweest zie je duidelijk terug in het dagelijkse straatbeeld. Bijna alles is zowel in het Kantonees (de officiële taal in Hong Kong) als in het Engels beschreven (straatnamen, informatieborden, menukaarten etc.). Dit heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat alle toeristen en expats niets van de Chinese tekens begrijpen. Een ander teken dat Hong Kong lange tijd een Engelse kolonie is geweest, is het openbaar vervoer. Je ziet met regelmaat een typische Engelse dubbeldekker voorbij rijden. Ook zie je hier en daar een christelijke kerk ineens tussen alle hoge wolkenkrabbers staan. het christendom is overgenomen van de Engelsen maar zo’n 90% van de lokale bevolking hangt de traditionele Chinese godsdienst (mengsel van drie oude Chinese religies) aan.

Hong Kong bestaat uit 236 eilanden en is in principe op te delen in vier districten (vind ik):

  • Hong Kong Island – met name het noordelijke deel van het eiland wordt als het kloppende hart van Hong Kong gezien. Veel mensen (expats) wonen op Hong Kong Island (waaronder ik!) waar ook een groot gedeelte van het zakendistrict zich bevind.
  • Kowloon – hier bevindt zich (in Tsim Sha Tsui) het andere gedeelte van het zakendistrict en een hoop toeristische attracties zijn in dit gebied te vinden.
  • New Territories – dit is qua oppervlakte het grootste gebied van Hong Kong. Het grenst in het zuiden aan Kowloon en in het noorden aan het vaste land van China. Meer dan de helft van het gebied is platteland en hier zijn kleine dorpjes op ontstaan.
  • Omliggende eilanden – het grootste gedeelte van deze 236 eilanden zijn onbewoond. Lantau is het grootste eiland, gevolgd door Hong Kong Island. Vele Hongkongers ontsnappen in het weekend aan de drukte van de stad en relaxen op één van de omliggende eilanden.

De totale oppervlakte van Hong Kong bedraagt zo’n 1100 vierkante kilometer, waarop ongeveer 7,5 miljoen mensen wonen. Dit  verklaart waarom er alleen maar in de hoogte gebouwd wordt hier. Nu is de gangbare gedachte dat Hong Kong een enorm grote metropool is, wat het ook is, maar men weet vaak niet dat er een heel groot gedeelte van deze 1100 km2 onbebouwd is. Hong Kong wordt omgeven door natuur en binnen een halfuur ben je de drukte van de ontglipt en waan je je soms helemaal op vakantie. Dit is de voornaamste reden waarom ik in 4 maanden tijd helemaal weg ben van deze stad.

 

Zijn jullie weleens in Hong Kong geweest, staat hij hoog op je lijstje of had je, net als ik, eigenlijk nog nooit zoveel aandacht aan Hong Kong geschonken? Let me know!

 

ferry-560528_1280

Geef een reactie

